Pompy wtryskowe – rzędowe, rotacyjne, rozdzielaczowe – podział i terminologia

1. Wprowadzenie

Pompy wtryskowe to kluczowy element systemu zasilania silników Diesla, odpowiedzialny za precyzyjne dawkowanie paliwa oraz jego wtrysk do cylindrów pod wysokim ciśnieniem. W zależności od konstrukcji i sposobu sterowania można je podzielić na pompy rzędowe, rotacyjne i rozdzielaczowe, które mogą być zarówno konwencjonalne (mechaniczne), jak i elektronicznie sterowane.

2. Klasyfikacja pomp wtryskowych

A. Pompy rzędowe

Pompy rzędowe to starsza konstrukcja, w której każdy cylinder silnika ma dedykowaną sekcję tłoczącą w pompie.

Charakterystyka:

  • Każdy cylinder silnika posiada własny tłoczek w pompie.
  • Możliwość bardzo wysokich ciśnień wtrysku.
  • Bardzo trwała konstrukcja, stosowana w ciężarówkach i maszynach.

✅ Przykładowe modele pomp rzędowych:

  • Bosch P7100 – stosowana w Mercedes-Benz OM352, MAN D28 (1970–1995)
  • Bosch APE6 – stosowana w Iveco 2.5 TD, Renault Magnum (1980–2000)
  • Bosch MW – stosowana w Mercedes Actros OM501, OM502 (1996–2010)

✅Zastosowanie:

  • Pojazdy użytkowe: Mercedes Actros, MAN F2000, Iveco TurboStar.
  • Maszyny rolnicze: John Deere, New Holland.
  • Maszyny budowlane: Caterpillar, Komatsu.

B. Pompy rotacyjne (rozdzielaczowe)

Pompy rotacyjne wykorzystują jeden tłoczek do zasilania wszystkich cylindrów silnika. Występują w wersjach mechanicznych oraz elektronicznych.

Charakterystyka:

  • Kompaktowa budowa, stosowana w mniejszych silnikach Diesla.
  • Wersje mechaniczne i elektroniczne.
  • Mniejsze ciśnienia wtrysku niż w pompach rzędowych.

✅ Przykładowe modele pomp rotacyjnych:

  1. Mechaniczne (konwencjonalne):
    • Bosch VE – stosowana w Volkswagen Passat B3 1.6 TD, Opel Astra F 1.7 TD (1985–2000)
    • Lucas/CAV DPA – stosowana w Peugeot 205 1.9 D, Citroën BX 1.9 D (1980–1998)
    • Delphi DP200 – stosowana w Ford Transit 2.5D, Nissan Terrano II 2.7 TD (1990–2005)
  2. Elektroniczne (sterowane ECU):
    • Bosch VP29/30 – stosowana w Ford Mondeo Mk2 2.0 TDDI, Volkswagen 1.9 TDI (1998–2006)
    • Bosch VP44 – stosowana w Audi A6 2.5 TDI, Opel Vectra B 2.0 DTI (1997–2010)

✅ Zastosowanie:

  • Samochody osobowe: Volkswagen Golf III 1.9 TD, Opel Vectra B 2.0 DTI.
  • Samochody dostawcze: Ford Transit 2.5D, Renault Master 2.8 DTI.
  • Małe ciężarówki: Iveco Daily, Mercedes Sprinter 2.9D.

3. Czy pompy rozdzielaczowe to zawsze pompy rotacyjne?

Nie, pompy rozdzielaczowe nie zawsze są pompami rotacyjnymi, choć często te terminy są używane zamiennie.

Pompy rozdzielaczowe – termin ten odnosi się do funkcji pompy, czyli podziału (rozdzielenia) paliwa między poszczególne cylindry silnika.

Pompy rotacyjne – określenie opisujące sposób pracy pompy, gdzie element roboczy (tłoczek lub tłoczki) porusza się ruchem obrotowym lub wahliwym.

Czy każda pompa rozdzielaczowa jest rotacyjna?

W większości przypadków – TAK. Większość pomp rozdzielaczowych działa na zasadzie ruchu obrotowego tłoczka, dlatego są także pompami rotacyjnymi. Typowym przykładem jest Bosch VE, gdzie jeden tłoczek obraca się i rozdziela paliwo do kolejnych cylindrów.

✅ Przykłady pomp rotacyjnych rozdzielaczowych:

  • Bosch VE – Volkswagen 1.6 TD, Opel 1.7 TD, Peugeot 1.9 D.
  • Lucas/CAV DPA – Citroën 1.9 D, Ford 2.5D.
  • Delphi DP200 – Ford Transit 2.5D, Nissan 2.7 TD.
  • Bosch VP29/30/44 – Ford TDDI, Opel DTI, Audi TDI.

Czy każda pompa rotacyjna jest rozdzielaczowa?

NIE zawsze. Niektóre pompy rotacyjne nie mają funkcji rozdzielania paliwa, a jedynie sprężają paliwo do dalszego układu. Przykładem mogą być pompy Common Rail wysokiego ciśnienia, które również mają ruch obrotowy tłoków, ale nie dzielą paliwa na cylindry – robi to listwa CR i wtryskiwacze.

Do zapamiętania:

  • Pompy rozdzielaczowe to prawie zawsze pompy rotacyjne, ale odwrotnie nie zawsze jest to prawdą.
  • Rotacyjne pompy Common Rail (np. Bosch CP1, CP3) nie są rozdzielaczowe, bo paliwo jest rozdzielane w listwie Common Rail.
  • Termin “rozdzielaczowa” odnosi się do funkcji podziału paliwa, a “rotacyjna” do zasady działania tłoczków.

4. Podsumowanie

Pompy wtryskowe można podzielić na rzędowe (stosowane głównie w dużych silnikach), rotacyjne mechaniczne (starsze konstrukcje) oraz rotacyjne elektroniczne (nowsze systemy sterowane ECU). Każdy typ ma swoje zastosowanie w zależności od wymagań pojazdu i norm emisji spalin.

Zastąpienie mechanicznych pomp elektronicznymi i systemami Common Rail wynikało z konieczności spełnienia surowszych norm emisji oraz potrzeby zwiększenia precyzji dawkowania paliwa.

Znajdź Twój serwisMapa serwisów